Kävin eilen katsastamassa lähistölle hiljattain avatun suurehkon huonekaluliikeen valikoimia. Lähdin pois todella pettyneenä - ei todellakaan mitään mielenkiintoista. Iso liike, paljon huonekaluja ja enemmänkin olisi mahtunut sijoittelusta päätellen, huonekalut olivat vanhan kaavan mukaisia ja sohvat toistensa klooneja, sisustustavaravalikoima epämääräistä ja huonosti esille laitettua. Valikoima oli sijoitettuna tasaisena "huonekalumerenä" halliin, reimareina lähinnä asiakaspalvelupisteet.
Liikkeiden sisääntuloalue on tärkeä mielikuvan luoja. Huonosti valaistu ja sisustettu tila, ilman mitään katseen vangitsevaa mielenkiintoista yksityiskohtaa tai kokonaisuutta, ei taatusti luo mitään odotuksia jatkostakaan.

Mietin kotia kohti ajellessani taas kerran ensivaikutelman tärkeyttä, oli sitten kyseessä koti tai julkinen tila. Huonekalujen sijoittelulla ja määrällä, väreillä, kuvioilla, pintamateriaaleilla ja sisustuksellisilla yksityiskohdilla jne. on valtaisa merkitys miten tilan miellämme ja minkälaisen tunteen se meissä herättää. Hyvällä suunnittelulla saadaan erilaiset elementit tilassa kauniisti esille. Jos kaikki on yhtä tasaista massaa, ei sieltä mikään erotu.

Minua harmittaa aina hukatut mahdollisuudet. Nykypäivänä pitäisi ymmärtää tarjota elämyksiä, ideoita ja inspiraatiota. Meidät asiakkaat pitäisi osata "koukuttaa". Ne tylsimmätkin asiat voidaan saada kauniisti esitettyä ja valikoimat selkeästi hahmotettua kun kokonaisuuden suunnitteluun uhrataan edes hieman aikaa.


Tässä kuitenkin torstain iloksi jotain aivan muuta: tyylikkäitä huonekaluja ja sisustuksia West Elmin syysuutuuksista.

Stylish furniture and interiors from the West Elm.





 
Top